Charge Amps fortsætter vækstrejse med hidtil stærkeste kvartal og omsætningsvækst på 57%

26/08/22

SEPTEMBER – STOCKHOLM, SVERIGE: Charge Amps AB, en førende udbyder af lademuligheder til elbiler, fortsætter sin vækstrejse med en øget omsætning på 57 procent i Q2 sammenlignet med det samme kvartal i 2021. Charge Amps lukkede sit hidtil bedste kvartal med en omsætning på 69,50M DKK med et fortsat robust salg i Charge Amps’ hjemland Sverige samt øget salgstal internationalt. I løbet af H1 lå virksomhedens omsætning på 116,65M SEK, hvilket svarer til en årlig vækst på 47 procent.

Charge Amps fortsætter sin internationale ekspansion med et nyt kontor i Spanien, Charge Amps Espana SL, som blev etableret i Q2. I samme periode underskrev virksomheden en ny global distributionsaftale med Rexel 3S, som skaber vækstmuligheder for begge parter, og som skal være med til at etablere Charge Amps i flere markeder.

Virksomheden har fortsat arbejdet på at udvikle sin hardware og Cloud-platform, heriblandt nye funktioner og justeringer for at sikre, at produkterne imødekommer den internationale OCPP-standard. I juli lancerede Charge Amps initiativet Green Charging, som giver Charge Amps-brugere mulighed for at oplade deres bil via solenergi fra solpaneler, så bilen lades udelukkende med vedvarende og bæredytig energi.

John Walsh, Country Manager hos Charge Amps i Denmark, fortæller: Vi er utrolig glade for at se, at vores kunder har taget så godt imod vores Green Charging-initiativ. Vi har altid haft høje ambitioner for vores virksomhed og produkter, og det giver altid ekstra motivation, når et nyt, bæredygtigt initiativ bliver taget godt imod.”

I løbet af andet kvartal oplevede Charge Amps mindre leveringsudfordringer, som dog ikke havde en betydelig effekt på leveringskapaticiteten. Bruttomarginen på 38 procent i Q2 2022 sammenlignet med 41 procent det forgangne år blev påvirket af højere logistikomkostninger og en større andel af køb udenfor rammeaftalen. På baggrund af dette har Charge Amps igangsat et aktionsprogram i det igangværende kvartal for at nå rentabilitet, som virksomheden regner med at se resultater af i løbet af efteråret.

Tidligere på året valgte Anders Bergtoft at træde af som CEO for Charge Amps. Siden da er virksomhedens COO, Olle Tholander, tiltrådt som midlertidig CEO. Rekrutteringen af en ny CEO, som skal lede Charge Amps gennem virksomhedens næste vækstrejse, er igangsat.

Olle Tholander, midlertidig CEO, fortæller: Charge Amps har taget store skridt i sin vækstrejse i løbet af 2022, hvilket tydeligt kommer til udtryk i Q2-resultaterne. Vi fortsætter med at fokusere på vores samarbejder med vigtige samarbejdspartnere, såsom Rexel. Vores internationale ekspansion går efter planen, hvor vi er blevet en vigtig spiller i flere europæiske markeder, såsom Tyskland og Spanien. Derudover er lanceringen Green Charging også en vigtig milepæl, der er værd at nævne i Q2 – et initiativ som vi er utrolig stolte over, og som signalerer vores ambition om at fortsætte med at bidrage til en mere bæredygtig fremtid.

Om Charge Amps
Charge Amps er en førende leverandør af innovative og bæredygtige ladeløsninger til elbiler. Virksomheden udvikler smarte og brugervenlige produkter til brug i hjem, på kontorer og offentlige steder. Charge Amps blev grundlagt i 2012 i Stockholm i Sverige, og er i hastig international ekspansion med over 160 medarbejdere i ni lande og salg på 15 markeder. For yderligere oplysninger, besøg chargeamps.com.

For yderligere information, kontakt venligst:

Rose Keller

rk@copus.dk