Charge Amps sluit belangrijke Europese deal met Vattenfall

05/02/21

Gezien de snelgroeiende markt voor elektrische auto’s is er behoefte aan nieuwe laadoplossingen, vooral voor het opladen thuis. Charge Amps en Vattenfall zijn een samenwerking aangegaan, wat betekent dat de in Zweden ontwikkelde en geproduceerde laadstations van Charge Amps aangeboden zullen worden aan de klanten van Vattenfall in Zweden, Noorwegen, Engeland, Nederland en Duitsland.

Onderzoeken in Noorwegen, waar de markt voor elektrische auto’s dankzij overheidssubsidies relatief groot is, laten zien dat 90 procent van het opladen daar thuis of op het werk plaatsvindt. In de loop van de tijd is het opladen onderweg (bij benzinestations) afgenomen en in plaats daarvan laden consumenten hun auto ‘s nachts thuis op, of op kantoor tijdens de werkdag. Dit maakt het voor de veeleisende eigenaar van een elektrische auto extra belangrijk dat het product gebruiksvriendelijk en stijlvol is, en daarin heeft Charge Amps een unieke positie.

“De deal die we nu hebben gesloten is voor ons van strategisch belang, omdat we in ons bedrijfsplan de nadruk leggen op juist deze markten. We zoeken kapitaal voor onze internationale uitbreidingsplannen,” zegt Pontus Frohde, directeur van Charge Amps.

InCharge van Vattenfall biedt slimme totaaloplossingen aan met hardware, diensten en installatie voor zowel particulieren als bedrijven. Dankzij de internationale samenwerking met lokale energiebedrijven, steden, gemeenten en bedrijven, creëert InCharge een laadnetwerk dat meerdere markten van Vattenfall omvat, met als doel het laden gemakkelijker te maken voor bestuurders van elektrische auto’s.

De elektrische automarkt groeit sterk, zowel dankzij overheidssubsidies als doordat consumenten en bedrijven een vollediger inzicht hebben in de ernst van de klimaatcrisis.

“Het is extra spannend om onze passie voor ontwerp en gebruiksvriendelijkheid zo breed op de internationale markt te kunnen verspreiden,” zegt Pontus Frohde.

Voor de ontwikkeling van haar producten werkt Charge Amps samen met Zweedse industrieel ontwerpers zoals Joachim Nordwall, de mede-ontwerper van Koenigsegg. De ontwikkelaars van Charge Amps zien erop toe dat de eindproducten, zowel systemen als laadstations, buitengewone functies en gebruikservaring leveren.

Charge Amps is een snelgroeiend Zweeds bedrijf dat slimme, gebruiksvriendelijke laadoplossingen voor elektrische voertuigen ontwikkelt en produceert met een extra focus op ontwerp. Het opladen van de toekomst moet stijlvol en gemakkelijk zijn en gestuurd kunnen worden met geavanceerde software. Charge Amps werd in 2012 opgericht toen oprichter en CTO Fredrik Jonsson gebruiksvriendelijke laadkabels bouwde aan zijn keukentafel en is uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 30 medewerkers dat wereldwijd auto’s oplaadt in 32 landen. De ontwikkeling en productie vinden in Zweden plaats. Eigenaren zijn onder andere Skellefteå Kraft en OK ekonomisk förening.