Charge Amps tar in 150 miljoner i kapital för att möta efterfrågan på elbilsladdare i Europa

12/04/22

Kapitalet kommer att användas för att ytterligare utöka Charge Amps europeiska närvaro inför börsnoteringen, som är planerad att äga rum i år

12.04.2022 – STOCKHOLM, SVERIGE: Charge Amps (www.chargeamps.com), en ledande leverantör av laddlösningar för elbilar, offentliggör idag att bolaget har genomfört en riktad nyemission om 150 miljoner kronor till befintliga och nya aktieägare. Bland de existerande aktieägarna som tecknade i emissionen återfinns OK ekonomisk förening, Skellefteå Kraft och Swedbank Robur. Nya investerare inkluderar Concejo AB (publ), LMK och Quinary Investment. Totalt har Charge Amps hittills rest kapital om totalt 358 miljoner kronor.

Det nya kapitalet kommer att användas för att ytterligare utöka Charge Amps europeiska närvaro i bland annat Storbritannien, Tyskland och Spanien där de öppnade kontor under 2021. Bolaget planerar även att stärka sin närvaro i Norden och på den svenska hemmamarknaden, där bolaget är den näst största aktören av sitt slag. Likviden avses även användas till produktutveckling samt för att upprätthålla momentum och utveckla den operationella verksamheten inför Charge Amps börsintroduktion, som är planerad till 2022.

Charge Amps grundades 2012 och utvecklar smarta laddstationer, kablar och molnmjukvara för användning i hemmet, i anslutning till kommersiella fastigheter och kontor samt i offentliga miljöer. Sedan lanseringen av sin första laddstation, 2015, har Charge Amps levererat över 100 000 laddpunkter för kunder i 15 länder.

2021 rapporterade företaget sitt starkaste år sedan starten, med en försäljning som ökade med 145 procent jämfört med föregående år samtidigt som en solid bruttomarginal bibehölls.

Anders Bergtoft, vd på Charge Amps kommenterar: “Det är fantastiskt att ha fortsatt stöd från våra briljanta befintliga aktieägare samtidigt som vi får välkomna nya investerare ombord på vår resa. Under det senaste året har vi levererat på vårt mål att genomföra en stor expansion över Europa och att samtidigt fortsätta vår tillväxt i Norden. Med denna finansiering är vi i en idealisk position för att bygga vidare på detta momentum och snabbladdar energi till vårt arbete att tillhandahålla smarta, användarvänliga och snygga produkter till kunderna samtidigt som vi bidrar till att åstadkomma en renare och grönare värld.”

Om Charge Amps

Charge Amps är en ledande leverantör av innovativa och hållbara laddningslösningar för elfordon från Sverige. Charge Amps utvecklar smarta och användarvänliga produkter för användning i hem, kontor och offentliga platser. Charge Amps grundades 2012 i Stockholm, Sverige, och genomgår en snabb internationell expansion, med 120 anställda i sju länder och försäljning på 15 marknader. För mer information, besök www.chargeamps.com

Rådgivare:
ABG Sundal Collier AB agerade Sole Global Coordinator och Bookrunner i samband med den riktade emissionen. Baker & McKenzie Advokatbyrå KB agerade juridisk rådgivare till Charge Amps.