Elbilsladdningsföretaget Charge Amps rekryterar ny global försäljningsdirektör

28/01/22

STOCKHOLM / LONDON / AMSTERDAM – 27.01.22: Charge Amps AB (www.chargeamps.com), som utvecklar och säljer smarta och hållbara laddlösningar för elbilar till hem, kontor och offentliga platser över Europa – tillkännager idag rekryteringen av Joke van der Eerden till rollen som ny global försäljningsdirektör. Rekryteringen är en del av företagets pågående expansion i Europa.

Rekryteringen av van der Eerden följer Charge Amps senaste rekryteringar av landschefer för Norge, Spanien, Portugal, Finland och Storbritannien och Irland. Charge Amps målsättning är att vara den ledande aktören i att möta den ökande efterfrågan på laddningsinfrastruktur och laddningslösningar, i takt med att europeiska länder fasar ut den fossila fordonsflottan.

Van der Eerden har över 20 års erfarenhet av att driva försäljningstillväxt på den västeuropeiska marknaden. Hon har haft ledande befattningar inom fordonsindustrin, och även specifikt inom elbilsindustrin, genom hennes tidigare roll som chef för Fleetsales & Leasing på Hyundai Motor i Nederländerna. På senare tid har hon lett Benelux-verksamheten för EVBox som regionchef. I denna roll utökade hon partnerskapen i Benelux-regionen och implementerade en strategisk plan som ledde till att företagets orderingång och intäkter tredubblades på tre år.

Joke van der Eerden, försäljningsdirektör på Charge Amps, kommenterar: “Efter att ha haft positioner i flera olika delar av den här branschen i Amsterdam – “Elbilsladdningens Silicon Valley” – under de senaste åren, ser jag fram emot att nu ansluta mig till Charge Amps och att vara en viktig del i bolagets pågående expansion i hela Europa. Charge Amps fokus på premiumprodukter, betydande skalbarhet, innovationskultur, genuina engagemang för sina partners och sist men inte minst, de fantastiska människorna på företaget, får mig att hoppa på Charge Amps resa med stor spänning och glädje.”

Anders Bergtoft, vd på Charge Amps, kommenterar: “Med ett ökat fokus på energiteknik och att elfordon snabbt tar stora marknadsandelar av fordonsflottan i Europa, är vi mitt i en kritisk tid för infrastrukturell utveckling. Charge Amps är stolta över att vara en ledande leverantör av smart laddningsinfrastruktur över hela Europa. Med Joke ombord som försäljningsdirektör, och med hennes omfattande erfarenhet av försäljning av elbilar och laddningslösningar, är vi övertygade om att vi skapar ännu bättre förutsättningar att tillhandahålla produkter av högsta kvalitet till våra kunder över hela kontinenten, och att vi kommer att stärka vår snabba europeiska expansion ytterligare.”

Om Charge Amps produkter
Charge Amps produkter är tillverkade i Sverige och har utvecklats för att vara hållbara i alla klimat och väderförhållanden, deras laddstation Charge Amps Halo har marknadens högsta IP-klassning. Tillverkade av återvunnet aluminium, känns deras laddstationer och tillbehör igen av sin stilrena och ikoniska design som har utvecklats av Koenigseggs tidigare chefsdesigner, Joachim Nordwall.

Charge Amps laddstationer är gjorda för att vara användarvänliga samtidigt som de maximerar energi och kostnadseffektivitet. Detta möjliggörs genom:

• Dynamisk fas- och lastbalansering – för att säkerställa att användare inte överbelastar den tillgängliga elektriska kapaciteten. Detta styrs via Charge Amps smarta effektmonitor, Charge Amps Amp Guard, som är ansluten till Charge Amps Cloud-plattform.
  • Smart laddning – som låter användare schemalägga laddning till när kapaciteten är tillgänglig och möjliggör lägsta möjliga energipris. Detta kan styras via plattformen och appen Charge Amps Cloud, eller av en användares energibolag, via ett unikt “Partner API”.

Charge Amps produkter säljs över hela Europa via distributörer och partners som elgrossister, bilhandlare, laddstationsoperatörer och elleverantörer.

Om Charge Amps

Charge Amps är en ledande svensk leverantör av innovativa och hållbara laddningslösningar för elbilar. Charge Amps utvecklar smarta och användarvänliga laddningsprodukter med snygg design, för användning av hushåll, företag och på publika platser. Charge Amps grundades 2012 i Stockholm och expanderar snabbt i Sverige och internationellt. Bolaget har i dagsläget över 120 medarbetare, verksamhet i sju länder samt försäljning i över 15 länder. För mer information, se www.chargeamps.com